سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مادر ،الگوی فرزند

 

سلام

به مناسبت ایام فاطمیه این مطلب خدمت شما تفقدیم می شود.

 .... وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة ....

این روایت در واقع بخشی از نامه ای است که امام امام زمان برای تعدادی از شیعیان خود مرقوم فرمودند تا این انمه راهگشای آنها باشد.

اصل جریان

عده ای از شیعیان با شخصی به نام ابن ابی غانم قزوینی در مورد خلافت وامامت بعد از امام عسکری گفتگو می کردند.ابن ابی غانم معقتد بود امام عسکری بعد خود کسی را به امامت انتخاب نکرده است در حالی که شیعیان معتقد بودند امام زمان امام دوازهم و خلیفه بعد از امام عسکری است .چون اختلاف بالا گرفت ،شیعیان طی نامه ای از امام زمان خواستند تا ایشان را راهنمایی کند. حضرت نامه ای به آنها نوشتند ودر آن مواردی را متذکر شدند که خود جای شرح مفصل دارد.اما نکته ی قابل توجه در این نامه این است که حضرت در آن به مادرشان حضرت زهرا تأسی کرده وایشان را به عنوان الگو و مقتدای خود معرفی کرده اند. حال سؤال این است علت انتخاب حضرت زهرا به عنوان الگو چیست وچه عمل ویا رفتاری از ایشان را مورد تأسی امام زمان قرار گرفته است؟آیا تمامی رفتار ها واعمال حضرت زهرا برای ایشان الگو بوده ویا نکته ی دیگری دارد.احتمالاتی که در باره این روایت داده شده می تواند به پاسخ این سؤال کمک کند.

سه احتمال درباره روایت

1-برخی معتقدند که همانطور که حضرت زهرا تا آخر عمر شریفشان با هیچ حاکم ظالمی بیعت نکردند امام زمان هم زیر یوغ هیچ ظالمی نیم روند وبا هیچ حاکم ظالمی بیعت نخواهند کرد .

2-زمانی این نامه نوشته شد که بین تعدادی از شیعیان و ابن ابی غانم درباره امامت اختلاف شده بود وشخص مذکور امامت امام زمان را نپذیرفته بود.حضرت در قسمتی از این نام ه می فرمایند اگر امر خدا در بین نبود واجازه داشتم ،طوری رفتار می کرده که حق بر شما آشکار شود(1).اما مقتدای من حضرت زهرا است و حضرت زهرا با اینکه حق حکومت و ولایت از علی (علیه السلام )سلب شده بود ولی هیچگاه از اسباب غیر عادی برای اثبات ولایت استفاده نکردند،من نیز پیرو ایشان بوده و از اسباب غیر عادی استفاده نخواهم کرد .

3-در بخشی از این نامه حضرت می فرماید:اگر به خاطر علاقه و محبت ودلسوزی به شما نبود و وظیفه ی دستگیری شما را بر عهده نداشتم،به خاطر ظلمهایی که از شما دیدم از شما رویگردان می شدم(2). همانطوری که حضرت زهرا اذیت و آزار دیگران را تحمل کرد و آنچه حضرت را بیشتر می رنجاند سکوت مسلمانان در برابر ظلم بود ولی در عین حال این امور هیچگاه باعث نشد تا ایشان از همسایگان خود غافل شوند وآنها را دعا نکنند وهمیشه آنها را مقدم می کردند.من هم ظلم ها ونامهربانی ها را تحمل می کنم و لی از محبت ودلسوزی برای شما چیزی کم نمی گذارم .

منابع:  کتاب الغیبة (للطوسی)/ کتاب الغیبة للحجة ؛ النص ؛ ص286

(1)  وَ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَ اللَّهِ تَعَالَى لَا یُغْلَبُ وَ سِرَّهُ لَا یُظْهَرُ وَ لَا یُعْلَنُ لَظَهَرَ لَکُمْ مِنْ حَقِّنَا مَا تَبَیَّنَ‏  مِنْهُ عُقُولُکُمْ و...

(2)  وَ لَوْ لَا مَا عِنْدَنَا مِنْ مَحَبَّةِ صَلَاحِکُمْ وَ رَحْمَتِکُمْ وَ الْإِشْفَاقِ عَلَیْکُمْ لَکُنَّا عَنْ مُخَاطَبَتِکُمْ فِی شُغُلٍ فِیمَا قَدِ امْتُحِنَّا بِهِ مِنْ مُنَازَعَةِ الظَّالِمِ الْعُتُل‏....

 

 

 

 

 

 

 




تاریخ : یادداشت ثابت - شنبه 93/12/10 | 9:26 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

  • paper | ماه موزیک | راه بلاگ