سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضرت زهراء (سلام الله علیها) و تزکیه فرزند

 

 

حضرت زهراء (سلام الله علیها)، تلاش همه جانبه ای نسبت به

تزکیه ی فرزندان خود داشتند. آن گاه که

امام حسن (علیه السلام) پا به هفت سالگی نهاد،

او را به مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرستادند

تا سخنان حیات بخش پیامبر، اولین درس های زندگی او باشد.

و راه و رسم ظلم ستیزی و عدالت گستری را

در قالب شعر و به هنگام سخن گفتن

با امام حسن (علیه السلام) که کودکی بیش نبود

آموزش می دادند.


آن شعر این است:

أَشْبِهْ‏ أَبَاکَ‏ یَا حَسَنُ‏

 

وَ اخْلَعْ عَنِ الْحَقِّ الرَّسَن‏

 

«پسرم همچون پدرت ریسمان و زنجیر ستم را از گردن حق باز کن

و همواره بر طاعت و عبادت پروردگار عالم، که نعمت و برکات زیادی در پی دارد،

پافشاری کن و هرگز با افراد ستم پیشه طرح دوستی مریز». 




تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 93/12/13 | 6:52 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

مادر ،الگوی فرزند

 

سلام

به مناسبت ایام فاطمیه این مطلب خدمت شما تفقدیم می شود.

 .... وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة ....

این روایت در واقع بخشی از نامه ای است که امام امام زمان برای تعدادی از شیعیان خود مرقوم فرمودند تا این انمه راهگشای آنها باشد.

اصل جریان

عده ای از شیعیان با شخصی به نام ابن ابی غانم قزوینی در مورد خلافت وامامت بعد از امام عسکری گفتگو می کردند.ابن ابی غانم معقتد بود امام عسکری بعد خود کسی را به امامت انتخاب نکرده است در حالی که شیعیان معتقد بودند امام زمان امام دوازهم و خلیفه بعد از امام عسکری است .چون اختلاف بالا گرفت ،شیعیان طی نامه ای از امام زمان خواستند تا ایشان را راهنمایی کند. حضرت نامه ای به آنها نوشتند ودر آن مواردی را متذکر شدند که خود جای شرح مفصل دارد.اما نکته ی قابل توجه در این نامه این است که حضرت در آن به مادرشان حضرت زهرا تأسی کرده وایشان را به عنوان الگو و مقتدای خود معرفی کرده اند. حال سؤال این است علت انتخاب حضرت زهرا به عنوان الگو چیست وچه عمل ویا رفتاری از ایشان را مورد تأسی امام زمان قرار گرفته است؟آیا تمامی رفتار ها واعمال حضرت زهرا برای ایشان الگو بوده ویا نکته ی دیگری دارد.احتمالاتی که در باره این روایت داده شده می تواند به پاسخ این سؤال کمک کند.

سه احتمال درباره روایت

1-برخی معتقدند که همانطور که حضرت زهرا تا آخر عمر شریفشان با هیچ حاکم ظالمی بیعت نکردند امام زمان هم زیر یوغ هیچ ظالمی نیم روند وبا هیچ حاکم ظالمی بیعت نخواهند کرد .

2-زمانی این نامه نوشته شد که بین تعدادی از شیعیان و ابن ابی غانم درباره امامت اختلاف شده بود وشخص مذکور امامت امام زمان را نپذیرفته بود.حضرت در قسمتی از این نام ه می فرمایند اگر امر خدا در بین نبود واجازه داشتم ،طوری رفتار می کرده که حق بر شما آشکار شود(1).اما مقتدای من حضرت زهرا است و حضرت زهرا با اینکه حق حکومت و ولایت از علی (علیه السلام )سلب شده بود ولی هیچگاه از اسباب غیر عادی برای اثبات ولایت استفاده نکردند،من نیز پیرو ایشان بوده و از اسباب غیر عادی استفاده نخواهم کرد .

3-در بخشی از این نامه حضرت می فرماید:اگر به خاطر علاقه و محبت ودلسوزی به شما نبود و وظیفه ی دستگیری شما را بر عهده نداشتم،به خاطر ظلمهایی که از شما دیدم از شما رویگردان می شدم(2). همانطوری که حضرت زهرا اذیت و آزار دیگران را تحمل کرد و آنچه حضرت را بیشتر می رنجاند سکوت مسلمانان در برابر ظلم بود ولی در عین حال این امور هیچگاه باعث نشد تا ایشان از همسایگان خود غافل شوند وآنها را دعا نکنند وهمیشه آنها را مقدم می کردند.من هم ظلم ها ونامهربانی ها را تحمل می کنم و لی از محبت ودلسوزی برای شما چیزی کم نمی گذارم .

منابع:  کتاب الغیبة (للطوسی)/ کتاب الغیبة للحجة ؛ النص ؛ ص286

(1)  وَ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَ اللَّهِ تَعَالَى لَا یُغْلَبُ وَ سِرَّهُ لَا یُظْهَرُ وَ لَا یُعْلَنُ لَظَهَرَ لَکُمْ مِنْ حَقِّنَا مَا تَبَیَّنَ‏  مِنْهُ عُقُولُکُمْ و...

(2)  وَ لَوْ لَا مَا عِنْدَنَا مِنْ مَحَبَّةِ صَلَاحِکُمْ وَ رَحْمَتِکُمْ وَ الْإِشْفَاقِ عَلَیْکُمْ لَکُنَّا عَنْ مُخَاطَبَتِکُمْ فِی شُغُلٍ فِیمَا قَدِ امْتُحِنَّا بِهِ مِنْ مُنَازَعَةِ الظَّالِمِ الْعُتُل‏....

 

 

 

 

 

 

 




تاریخ : یادداشت ثابت - شنبه 93/12/10 | 9:26 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

آموزش پدر بودن. همسر بودن. مادر بودن

به نام خدای متعال

256

آیا پدری کردن و یا مادری کردن به آموزش هایی احتیاج دارد؟

می دانیم که حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند:

حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ
أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآن 1

بخشی از حقوقی که پدر باید نسبت به فرزند خود رعایت کند،

آموزش قرآن است.


در همین قرآن، رفتار صحیح یک پدر با فرزندش، بیان شده است.

داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل و حضرت یعقوب و یوسف (علیهم السلام)

و جناب لقمان و فرزندش از جمله ی همین آیات هستند.

 بسیاری از مشکلات زندگی های مشترک را باید

در گذشته ی همسران بررسی کرد زمانی که هنوذ ازدواج نکرده بودند.

پدران می توانستند پدر بودن و مادر بودن را به فرزند خود آموزش دهند.

ولی به دلیل کوتاهی در آموزش، درد سر هایی نا خواسته به وجود آمد.

 به امید روزی که پدر ها رفتار مردانه و مادر ها رفتار زنانه به فرزندان خود بیاموزند.

--------------------------------------------------------------------


 منابع:

1- نهج البلاغه حکمت 399




تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 93/11/20 | 1:13 صبح | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

شما بودید دنبال فرصت می گشتید؟!


بسم الله الرحمن الرحیم

به خودم میگویم... 

شما بودید دنبال فرصت می گشتید؟
 
این خبر را خوانده اید؟

 

تقاضای خرید قرآن در فرانسه به شدت افزایش یافته است...
 

ویا این خبر که:
 

(فرانسوآ مایو) (François Maillot) مدیرعامل بزرگترین شبکه تهیه و توزیع و فروشِ

کتاب های عمومی و مذهبی (لا پروکور) به لوفیگارو گفت:

از زمان حمله تروریستی به نشریه فکاهی (شارلی ابدو)،

تقاضای خرید قرآن به شدت افزایش یافته و مردم

ترجمه های خوب فرانسوی از کتاب مقدس اسلام را سفارش می دهند.

.

..

...

آنها می خواستند بشود اسلام هراسی ولی اسلام شناسی از آب درآمد

23
 

چند سوال:

ما آیا تا کنون در درس هایمان آموزش هیچ زبانی ندیده ایم؟
 

آیا وسایل ترجمه برایمان مهیا نیست؟
 

آیا امروزه یادگیری یک زبان خیلی مشکل شده؟
 

آیا تا کنون به این فکر کرده ایم که در سرویس های

وبلاگ نویسی می شود به زبان دیگری به جز فارسی هم نوشت؟
 

آیا می دانید به راحتی می شود مطالب اسلام ناب محمدی را

در همین پارسی بلاگ هم به زبان های دیگر منتشر ساخت؟
 

آیا می دانستید همین شبکه پارسی بلاگ هم

از اکثر زبان ها حمایت نرم افزاری دارد؟


و فونت هایش به هم نمی ریزد؟
 

فکر نکنم کار دشواری باشد که با تصویر سازی های زیبا و با هنرمندی


احادیث یا آیات قرآن کریم و تاریخ اسلام را به زبانهای مختلف ترجمه کنیم.
 

پس یا علی.

.
.
.
.
ببخشیـــــــــــد یادم رفت بگویم

البته باید قبل از آن برای خودمان خوبــــــــــــــ مطالب اسلام جا افتاده باشد. 


----------------------------------------------------------------

منبع خبر:        http://www.irna.ir/fa/News/81490613/




تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/11/16 | 1:42 صبح | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

لوازم علم

به نام خدای متعال

علم و آگاهی و شعور چه چیزی لازم دارد؟

23 




تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 93/11/8 | 7:48 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

وظیفه ی ما در برابر انواع نعمت های الهی

به نام خدای متعال

وظیفه ی ما در برابر نعمتهای خداوند عالم

تشکر از اوست.

اما متاسفانه شیاطین همیشه در کمین هستند

تا این شکرگزاری را از دست همه بیرون بیاورند

وقتی موفق شد، دیگر در حمله های بعدی پیروز تر می شود.

شکر1

سوره ی اعراف.
 




تاریخ : یادداشت ثابت - دوشنبه 93/11/7 | 1:57 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

پیام رهبری به زبانهای مختلف اروپایی شماره دو

نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی

به زبان فرانسوی


Aux jeunes d"Europe et d"Amérique du Nord
 

Grâce au nom de Dieu, Clément et Miséricordieux


Aux jeunes d"Europe et d"Amérique du Nord

Les événements récents survenus en France ainsi que d"autres faits similaires dans certains pays occidentaux m"ont convaincu de vous écrire ce message. J"ai choisi de m"adresser à vous directement non pas par une volonté délibérée d"ignorer vos parents, mais parce que le futur de vos pays est entre vos mains, et que la quête et recherche de la vérité anime davantage vos cœurs. De même, je ne cherche pas ici à m"adresser aux responsables politiques car je pense qu"ils ont, de façon consciente, séparés les chemins de la politique de ceux de l"honnêteté et de la franchise.
Le sujet que je souhaite aborder ici avec vous est l"islam, et plus spécifiquement le visage qui vous en est présenté. Depuis deux décennies, c"est-à-dire peu après l"effondrement de l"Union soviétique, tout a été fait pour présenter cette religion comme un ennemi qu"il faudrait craindre. L"attisement des sentiments de peur et de haine et leur utilisation dans des buts peu louables ont malheureusement un long passif dans l"histoire politique de l"Occident. Il n"est pas question ici d"évoquer les phobies diverses qui ont pu être véhiculées au sein des nations occidentales. En parcourant rapidement les études historiques actuelles, vous pouvez vous-mêmes vous rendre compte que les recherches historiographiques récentes effectuent une critique conséquente du rôle des Etats occidentaux dans la falsification de l"image des autres nations et cultures. L"histoire de l"Europe et des Etats-Unis est marquée par la honte de la période de l"esclavage puis celle de la colonisation, ainsi que par tout un ensemble d"oppressions et d"injustices commises vis-à-vis des personnes de couleur ou de croyances différentes. Vos chercheurs et vos historiens ont consacré de nombreuses études critiques aux effusions de sang commises au nom de la religion lors des dissensions entre catholiques et protestants, ou encore au nom de la nation ou de l"ethnie durant les Première et Seconde Guerres mondiales.
Le fait de reconnaître de tels faits mérite en soi d"être loué. Je ne souhaite cependant pas ici dresser un inventaire de cette longue liste d"événements regrettables, mais plutôt vous inviter à poser à vos intellectuels la question suivante : pourquoi, en Occident, la conscience collective se réveille toujours avec plusieurs décennies, si ce n"est plusieurs siècles de retard ? Pourquoi l"examen de cette conscience collective doit-il être exclusivement tourné vers des réalités appartenant à un passé lointain, et passer sous silence les questions actuelles ? Pourquoi cherche-t-on à empêcher la formation d"une réflexion générale au sujet d"une question aussi importante que celle de la façon d"aborder et de traiter la culture et la pensée musulmanes ?
Vous savez bien que l"humiliation et le fait de susciter des sentiments de haine et de peur vis-à-vis de "l"autre" constituent le terreau commun à l"ensemble des entreprises de domination fondées sur l"oppression. Je souhaite maintenant que vous vous demandiez pourquoi cette fois-ci, la vieille politique de fomentation de la peur et de la haine a pris l"islam et les musulmans comme objectif, et ce avec une intensité sans précédent. Pourquoi dans le monde actuel, le système du pouvoir souhaite-t-il reléguer la pensée islamique à la marge et la confiner à un rôle passif ? L"islam comprendrait-il des pensées et valeurs qui viendraient contrarier les ambitions des grandes puissances ? Quels intérêts dessert la diffusion de représentations erronées au sujet de l"islam ? Mon premier souhait est donc que vous vous interrogiez au sujet des éléments motivant une telle diabolisation massive de l"islam. 
Mon second souhait est qu"en réaction aux nombreux a priori et jugements négatifs, vous essayez de mieux connaître cette religion, et ce de façon directe et sans intermédiaire. Une logique saine implique au moins que vous sachiez ce qu"est exactement cette réalité que l"on cherche à vous faire fuir et que l"on vous présente sous un jour menaçant. Je ne vous invite pas forcément à accepter la façon dont j"envisage l"islam ou telle conception particulière à son sujet, mais je vous incite à refuser que cette réalité dynamique et influente du monde actuel vous soit présentée au travers du filtre de desseins politiques peu louables. Ne permettez pas que les terroristes souvent issus de ces mêmes pouvoirs qui prétendent les dénoncer vous soient présentés comme étant les représentants de l"islam. Essayez de connaître l"islam à travers ses sources authentiques et de première main, à travers le Coran et la vie de son Prophète. La question mérite d"être posée : avez-vous déjà consulté directement le livre sacré des musulmans ? Avez-vous étudié les enseignements humains et moraux dispensés par le Prophète de l"islam ? Avez-vous déjà pris connaissance du message de l"islam à travers une source autre que celle des médias ? Vous êtes-vous déjà demandé sur quelle base et selon quelles valeurs ce même islam que l"on diabolise a pu être à la source de l"une des plus grandes civilisations du monde, et constituer le berceau des plus grands penseurs, et ce pendant de nombreux siècles ?
Je vous demande de ne pas permettre que les portraits dénigrants que l"on peut faire de cette grande religion dressent des barrières psychologiques entre cette réalité et vous, vous privant ainsi toute possibilité de jugement impartial. Dans un monde où les moyens de communication ont brisé les barrières géographiques, ne permettez pas que l"on enserre votre esprit dans des limites construites de toutes pièces. Bien que personne ne puisse à lui seul combler le fossé créé entre ces a priori et la réalité, chacun d"entre vous peut, en s"efforçant personnellement de distinguer le vrai du faux, contribuer à créer des ponts fondés sur une pensée juste et libre ; ce sont ces ponts qui contribuent à réduire de tels fossés. Malgré les difficultés inhérentes à un tel défi, cet effort de pensée peut contribuer à faire naître de nouvelles interrogations dans vos esprits ayant soifs de vérité. Et vos efforts en vue d"obtenir une réponse à ces questions constituent en soi une occasion pour découvrir de nouvelles vérités. Par conséquent, ne laissez pas passer cette occasion de parvenir à une compréhension plus juste et exempte de préjugés de l"islam. Ainsi, peut-être, grâce à votre sens de la responsabilité vis-à-vis de ce qui est vrai et juste, les futures générations pourront se pencher sur cette période d"interactions de l"Occident avec l"islam avec une conscience plus apaisée qu"auparavant.

Seyyed Ali Khamenei
21 janvier 2015


به زبان ترکی استامبولی

‘?slam Aleyhindeki Karalama Kampanyas?n?n Nedenlerini Ara?t?r?n !’



Fransa"da meydana gelen son olaylar sonras?nda ?slam ?nk?lab? Rehberi Ayetullah Seyyid Ali Hamenei Avrupa ve Kuzey Amerika"da ya?ayan gençlik kitlelerine hitaben bir aç?k mektup yay?nlad?. Bu mektubun tam metni ?öyle:
Bismillahirrahmanirrahim,
Avrupa ve Kuzey Amerika"daki tüm gençlere
Fransa"daki son olaylar ve di?er bir kaç bat?l? ülkede meydana gelen benzeri hadiseler, beni bu alanda sizlerle direkt olarak söyle?iye zorlad?. Ben siz gençleri muhatab al?yorum; sizlerin ana ve babalar?n?z? görmezlikten geldi?im için de?il, ?u amaçla ki milletinizin ve ülkenizin gelece?ini sizlerin ellerinde gördü?üm ve hakikati arama duygusunu kalplerinizde daha canl? ve daha diri olarak gördü?üm için... Ayr?ca bu sat?rlarda politikac?lar?n?za ve devlet adamlar?n?za hitab etmemekteyim; zira ?una inanmaktay?m ki onlar bilinçli olarak siyaseti sadakat ve do?ruluk çizgisinden ay?rm?? bulunmaktad?rlar.
Sizinle söyle?im ?slam üzerine ve ?slam hakk?nda sizlere aktar?lan tasvir ve çehre üzerinedir. Yakla??k yirmi y?ldan bu yana -yani takriben Sovyetler Birli?i"nin çökü?ünden sonra- bu büyük dini korkunç bir dü?man konumuna yerle?tirmek için büyük çabalar harcand?. Üzüntüyle belirtmek gerekir ki korku ve nefret duygular?n?n k??k?rt?larak kullan?lmas? Bat? siyasal tarihinde uzun bir geçmi?e sahiptir. Ben burada Bat?l? milletlere ?u ana kadar empoze edilen çe?itli korkular? anlatmak istemiyorum. Bizzat kendiniz tarih etraf?ndaki son ele?tirel etüdlere k?sa bir bak?? atarak Bat?l? devletlerin dünyadaki ba?ka milletler ve kültürler aleyhindeki sadakatten uzak ve tezvire dayal? davran??lar?n?n nas?l k?nand???n? yeni tarihi çal??malarda gözlemleyebilirsiniz. Avrupa ve Amerika kölelik nedeniyle utanç verici bir tarihe sahip olup, sömürge dönemleri yüzünden ba??n? dik tutamamaktad?r ve çe?itli renklerdeki insanlar ve hristiyan olmayan halklar kar??s?ndaki zulümleri nedeniyle utanç duymaktad?r. Tarihçileriniz ve ara?t?rmac?lar?n?z, mezheb ad? alt?nda katolikler ve protestanlar aras?nda veya milliyet ve kavmiyet ad?na birinci ve ikinci dünya sava?lar?nda t?rmanan kan dökümü nedeniyle derin bir utanç ya?amaktad?rlar.
Bu utanç duygusu, ba?l? ba??na övgüye lay?k bir durumdur ve benim bu uzun fihristin bir bölümünü yinelemeden güttü?üm hedef de tarihi yarg?lamak de?ildir. Ben sizlerin kendi ayd?nlar?n?za ?unlar? sorman?z? istemekteyim: Niçin Bat?daki kamu vicdan? daima onlarca y?l ve bazen de bir kaç yüz y?l sonra uyan?p bilinçlenmektedir ? Niçin kamu vicdan?n?n yeniden gözden geçirilmesi için güncel sorunlar yerine uzak geçmi?lere dikkat edilmektedir ? Niçin ?slam dü?üncesi ve kültürü kar??s?ndaki davran?? yöntemi gibi önemli bir konuda kamuoyunun bilinçlendirilmesi önlenmektedir ?
Sizler ?unu çok iyi bilmektesiniz ki ‘öteki" kar??s?nda vehimlere dayal? olarak a?a??lama, nefret ve korku olu?turmak tüm zalimane ç?kar hesaplar?n?n ortak zeminidir. ?imdi ben sizlerin kendinize ?u soruyu sorman?z? istemekteyim: Niçin korku ve nefret yayma ?eklindeki eski siyaset bu kez daha da ?iddetli bir biçimde ?slam ve müslümanlar? hedef alm??t?r ? Niçin günümüz dünyas?ndaki güç mekanizmas? ?slam tefekkürünü marjinalle?tirmek ve infiale sürüklemek pe?indedir ? ?slam"?n sahip oldu?u hangi anlam ve de?erler, büyük güçlerin pro?ramlar?na engel olmaktad?r ve ?slam"?n çarp?t?larak yanl?? tan?t?lmas? onlar?n hangi ç?karlar?n? temin etmektedir ? O halde ben sizlerden ?slam aleyhindeki yayg?n karalama kampanyas?n?n arkas?nda ne oldu?unu ara?t?rman?z? istemekteyim.
Sizlerden ikinci iste?im ise önyarg?lar ve menfi propagandalar seli kar??s?nda tepki gösterirken bu din hakk?nda vas?tas?z bir biçimde do?rudan do?ruya ara?t?rmalarda bulunman?zd?r. Akl? selim, sizleri kendisinden korkutup kaç?rtt?klar? o ?eyin en az?ndan nas?l bir mahiyete sahip oldu?unu bilmenizi gerektirmektedir. Ben, ?slam"a bak?? biçimimi ya da ba?kalar?n?n bu konudaki yakla??mlar?n? kabul etmeniz konusunda ?srar etmemekteyim. Ancak ?unu belirtmekteyim ki günümüz dünyas?ndaki bu dinamik ve etkin gerçeklik sizlere bulan?k hedeflerle ve dü?mancas?na tan?t?lmamal?d?r. Kendilerinin görevlendirdikleri teröristlerin tam bir riyakarl?k içinde ?slam"?n temsilcileri olarak tan?t?lmas?na izin vermeyin. ?slam"?, onun asil kaynaklar? üzerinden ara?t?r?n?z. ?slam"la, Kur"an ve büyük peygamberi (SAV)"in hayat? vas?tas?yla a?ina olunuz. Ben burada kendinizin ?u ana kadar direkt olarak müslümanlar?n Kur"an"?na müracat edip etmedi?inizi sormak istiyorum. ?slam peygamberi (SAV)"in ahlaki ve insani ö?retisini ara?t?rd?n?z m? ? ?u ana kadar ?slam"?n mesaj?n? medyalar d???nda ba?ka kaynaklardan edinme imkan?n?z oldu mu ? ??bu ?slam"?n as?rlar boyunca hangi de?erler sayesinde nas?l olup da dünyan?n en büyük fikri ve ilmi uygarl???n? geli?tirdi?ini ve nice üstün bilginler ve mütefekkirleri yeti?tirdi?ini kendinize asla sormad?n?z m? ?
Ben sizlerden hakaret içeren ucuz karalamalarla sizler ve gerçekler aras?nda duygusal bir set çekilmesine ve tarafs?z de?erlendirme imkan?ndan yoksun b?rak?lman?za izin vermemenizi istemekteyim. ?rtibat vas?talar?n?n co?rafi s?n?rlar? k?r?p a?t??? günümüzde, sizleri yapmac?k sahte s?n?rlar içerisine hapsetmelerine izin vermeyiniz. Her ne kadar hiç kimse tek ba??na mevcut uçurumlar? dolduramasa da, her biriniz kendi ayd?nlanman?z ve çevrenizin ayd?nlanmas? için bu uçurumlar üzerine bir dü?ünce ve insaf köprüsü kurabilirsiniz. Siz gençler ve ?slam aras?nda daha önceden planlanan bu problem her ne kadar ac? olsa da sizlerin merakl? ve ara?t?rmac? zihninizde yepyeni sorular?n olu?mas?na katk?da bulunabilir. Bu sorulara cevap bulabilmek için harcayaca??n?z çabalar, önünüzdeki yeni hakikatlerin ke?fi için çok uygun f?rsatlar sunmaktad?r. Bu yüzden, ?slam"?n önyarg?s?z ve sahih olarak anla??labilmesi için önünüze ç?kan bu f?rsat? kaç?rmay?n?z. Belki de hakikat kar??s?ndaki bu sorumluluk duygunuz sayesinde gelecek nesiller Bat? ve ?slam aras?ndaki ili?kiler tarihini daha az bir rahats?zl?k ve vicdanlar? daha huzurlu bir biçimde yazma imkan?na sahip olabileceklerdir."
                                                             Seyyid Ali Hamenei / 21 Ocak 2015
 


 




تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 93/11/4 | 6:42 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

بسم الله الرحمـــن الرحیـــم

" إِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ "

همانا آن نامه از سلیمان است و به نام خدای خوب مهربان است. 

 

 

هدهد




تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 93/5/11 | 4:38 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

تاثیر تغذیه در اخلاق از منظر طب اسلامی

 

برگی از دفتر قانون بوعلی سینا

هرکس گوشه‌ بینی اش نازک است اهل جنگ است... هرکس سوراخ بینی اش بزرگ است، عصبانی است... هر کس بینی پهنی دارد، اهل میل جنسی است و هرکس دهانش گشاد است قدرتمند است... لاغر گونه ها تلاشگرند...  هرکس که بلند می خندد خجالت نمی کشد... انگشت کوچک هر کس نازک است، او قوی است و صبور در ناراحتی هاو هر کس ساعد کوتاهی داشته باشد، علاقه به فتنه و شر دارد ولی می ترسد... کفل بزرگ‌ها، تنبل و ترسو هستند و نازک و دراز ساق‌ها، نترس هستند و هر کس کف پایش گوشتی باشد کم استعداد است و هر کس کف پای نرمی داشته باشد، اهل هزل و شوخی است و هر کس قدم هایش کوتاه سریع است، عجله دارد و در کار هایش پایدار نیست.

به نقل از کشکول شیخ بهایی، مترجم: مهدی صباغی، نشر آوای ماندگار، قم، 1390، ص 514 و 515.

 

 




تاریخ : یکشنبه 94/12/16 | 8:50 صبح | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

تربیت طبی فرزند-مقایسه خصوصیات روانی و اخلاقی و رفتاری مزاجهای ا

به نام خدای متعال

تربیت و تغذیه فرزند.


مقایسه خصوصیات روانی و اخلاقی و رفتاری مزاج‌های اربعه

 

 


صفرا(گرم و خشک)

دم (گرم و تر)

بلغم (سرد و تر)

سودا (سرد و خشک)

گرایش علمی

ریاضیات و ادبیات

ادبیات و موسیقی

علوم عقلی و ریاضیات

حسبگری و مسائل فنی

تمایل فصلی

علاقمند به پائیز و زمستان

معمولا بد حال در تابستان

بد بهار و بد زمستان

علاقمند به بهار نابستان

عشق و محبت

گاهی عاشق و گاهی فارغ

اهل عشق و محبت

نیازمند محبت

مجذوب نمی­شود

انرژی

گاهی پر انرژی و گاهی کم انرژی

چالاک و پر انرژی

آهسته و پیوسته

آهسته و پیوسته

تحرک

تند و تیز بی قرار


آرام و منزوی با حرکات کند

کم تحرک

معنویت

دارای استعداد معنوی به صورت مقطعی

اهل معنویت


تمایل کم به معنویت

توان ریسک

گاهی پر جرأت و گاه آرام

بلند پرواز

بدون توان ریسک

بدون توان ریسک

میل و توان جنسی

میل بالا و توان متغیر

میل و توان زیاد

میل و توان بسیار کم

میل زیاد توان کم

نظم

منظم و حساس

معمولا بی نظم

منظم و دقیق

منظم

پر خاشگری

پرخاشگر

مستعد شقاوت آنی

بیشتر از درون خود خوری می کند

اهل جدال و جنجال

هوش و حافظه

با هوش و حاضر جواب

دارای هوش و حافظه قوی

فراموش کار و کند ذهن


آینده و گذشته نگری

آینده نگر و گاه خیالباف

دور اندیش

گذشته نگر


آرامش

نا آرام و دو دل


آرام در اکثر مسائل

حساس و نگران و بد بین

شجاعت


شجاع و جسور

محتاط و گاهی ترسو


تذکر: خصوصیات فوق غالبی بوده امکان دارد برخی از آنها در بعضی اشخاص یافت نشود.




تاریخ : سه شنبه 94/10/29 | 5:51 عصر | نویسنده : محمد امیدواری ابرقویی | نظر

  • paper | ماه موزیک | راه بلاگ